Pressrelease Bogesunds / SJ

Bogesunds utvecklar kundunika textilier för SJ AB

Bogesunds Väveri AB har nyligen tecknat samarbetsavtal med SJ AB avseende utveckling, produktion och leverans av tyg till SJs tågflotta. Avtalet, som är ett flerårigt ramavtal, startar med att utveckla textil för den kommande moderniseringen av X2000, ett projekt som förväntas starta omgående.

Obs! Tyget på bilden har ingen koppling till SJ AB.

För Bogesunds Väveri är detta avtal ett tydligt kvitto på vår satsning inom transportsektorn och konceptet Textile Performance. – Vi är givetvis enormt glada och stolta över det ansvar och erkännande vi nu fått från SJ, säger Tobias Torsborn på Bogesunds.

Inom Textile Performance utvecklar Bogesunds kundunika textiler baserade på kundens egna kravspecifikation, något som allt fler efterfrågar eftersom tyget är en betydande del av den interiöra miljön, såväl inom transport som offentlig miljö. Att anpassa design och funktionalitet beroende på vad och hur tyget skall appliceras blir allt mer centralt i frågan om att exempelvis utveckla framtidens kollektiva resemiljöer. Det interiöra helhetsintrycket blir allt viktigare och här har vi som svensk textilproducent mycket kunskap att sprida i form av vilka möjligheter som finns på det textila området. Med utveckling, design och tillverkning i Sverige kan vi snabbt anpassa oss efter kunders önskemål, en flexibilitet och lyhördhet allt fler finner avgörande i större projekt, säger Tobias Torsborn.

Bogesunds Väveri AB har sedan tidigare antagits som textil leverantör till projekt såsom renoveringen av Öresundstågen och nya tunnelbanan i Stockholm, kallad C30.

För mer information, var vänlig kontakta Tobias Torsborn,
0765-25 18 47, [email protected].

Dela denna sidaShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+